ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ



1η  ΟΜΑΔΑ 


ΚΛΙΜΑ - ΑΙΤΙΕΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ - ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

    

Ο ΤΡΟΠΟΣ  ΜΕ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ:

      1.Ο  Μάριος Τούντας και ο  Μάριος Σχοινοχωρίτης  έγραψαν το παρακάτω άρθρο.

     ΚΛΙΜΑ
   Για να μπορέσουμε να καταλάβουμε τις κλιματικές αλλαγές θα πρέπει πρώτα να μάθουμε τι είναι κλίμα. Το κλίμα είναι η μέση καιρική κατάσταση που επικρατεί σε μια ορισμένη περιοχή, για μεγάλη χρονική περίοδο και ποικίλλει λόγω φυσικών συνθηκών. Το παγκόσμιο κλίμα είναι αποτέλεσμα της πολύπλοκης αλληλεπίδρασης πολλών παραγόντων, όπως η ηλιακή ακτινοβολία από τη μια, και από την άλλη ένας  μεγάλος  αριθμός  γήινων φαινομένων, όπως η σύσταση της ατμόσφαιρας, οι άνεμοι, τα θαλάσσια ρεύματα, η βροχή, οι ηφαιστειακές εκρήξεις, κ.λπ. Αν και το κλίμα στον πλανήτη μας δεν ήταν ποτέ σταθερό,  υπάρχουν διαφοροποιήσεις πέραν του φυσιολογικού τις τελευταίες δεκαετίες λόγω ανθρώπινων, βιομηχανικών και γεωργικών δραστηριοτήτων και παρεμβάσεων.
  Το κλίμα  δείχνει τις αλλαγές του καιρού σε ένα μακρύ χρονικό διάστημα, περίπου για 30 χρόνια. Οι επιστήμονες έχουν χωρίσει τη γη σε κλιματικές ζώνες(Τροπική ζώνη, δυο εύκρατες ζώνες και δυο πολικές ζώνες).




 ΑΙΤΙΕΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚHΣ ΑΛΛΑΓΗΣ

  α.Το φαινόμενο του θερμοκηπίου: Λόγω των επιπτώσεων της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον  από τα αέρια (κυρίως  CO2) που εκπέμπονται , η γη λειτουργεί σαν θερμοκήπιο με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια η θερμοκρασία της γης να έχει αυξηθεί πολύ .
  
   β. Η τρύπα του όζοντος: Το φυσικό στρώμα όζοντος (Ο 3 ), που βρίσκεται στη στρατόσφαιρα (25 χλμ. περίπου πάνω από τη γη) και το οποίο δρα σαν «ασπίδα» απέναντι στην υπεριώδη ακτινοβολία, σήμερα κινδυνεύει άμεσα, καθώς η στιβάδα του όζοντος έχει μειωθεί κατά 6-7% από διάφορα αέρια που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι ( χλωροφθοριούχοι άνθρακες (CFC’s) , τα οποία καθώς  ανεβαίνουν στη στρατόσφαιρα προκαλούν την αραίωση του στρώματος του όζοντος και τη δημιουργία της γνωστής τρύπας του όζοντος πάνω από την Ανταρκτική.
    γ. Η μόλυνση της ατμόσφαιρας- η μόλυνση του νερού-η μόλυνση του εδάφους:
     Η μόλυνση της ατμόσφαιρας είναι ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα των σύγχρονων κοινωνιών. Τα εργοστάσια, οι μονάδες παραγωγής ενέργειας, οι μονάδες επεξεργασίας μεταλλευμάτων (π.χ. χυτήρια χαλκού), τα σύγχρονα μέσα μεταφοράς (αυτοκίνητα, αεροπλάνα) είναι υπεύθυνα για την εκπομπή βλαβερών αερίων και σωματιδίων στην ατμόσφαιρα. Πηγές ατμοσφαιρικής ρύπανσης, επίσης, συνιστούν φυσικά φαινόμενα, όπως οι πυρκαγιές και η έκρηξη ηφαιστείων.
     Σε όλο τον πλανήτη παρατηρείται ρύπανση των ποταμών, των λιμνών, των θαλασσών αλλά και των υπόγειων υδάτων, επειδή εκεί συχνά καταλήγουν τα λύματα, τα απόβλητα, τα σκουπίδια των εργοστασίων και των νοικοκυριών. Επικίνδυνα υγρά όπως η βενζίνη, και τα λάδια μηχανών,  τα απορρυπαντικά, τα διαλυτικά,   χημικά λιπάσματα, φυτοφάρμακα και εντομοκτόνα  ρυπαίνουν τον υδροφόρο ορίζοντα.
    Επίσης, τα τελευταία χρόνια το έδαφος και το υπέδαφος υφίστανται αλλοίωση σε βάθος μερικών μέτρων από τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα και τα ζιζανιοκτόνα, πλαστικά αντικείμενα, σκουπίδια ,τους ατμοσφαιρικούς ρύπους, την όξινη βροχή. Σημαντική, εξάλλου, αιτία ρύπανσης του εδάφους είναι η υπερεκμετάλλευση της Γης για σκοπούς παραγωγής γεωργικών προϊόντων.
   δ. Η όξινη βροχή : Το φαινόμενο της όξινης βροχής παρατηρείται τις τελευταίες δεκαετίες στις βιομηχανικές κυρίως περιοχές της Γης. Τα καυσαέρια των αυτοκινήτων, τα αέρια (κυρίως θείο και άζωτο), που εκπέμπουν τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος και άλλες βιομηχανίες, αναμειγνύονται με το νερό και το καθιστούν όξινο. Έτσι, λοιπόν, η βροχή (ή το χιόνι) που πέφτει στη Γη και περιέχει τα βλαβερά και μολυσμένα αέρια, ονομάζεται όξινη βροχή.


     ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ 

       α. Η άνοδος της θερμοκρασίας -Το λιώσιμο των πάγων - Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας:
   Το φαινόμενο του θερμοκηπίου προκαλεί την αύξηση της θερμοκρασίας της Γης, λόγω της τρομακτικής αύξησης του διοξειδίου του άνθρακα. Σύμφωνα, μάλιστα, με επιστημονικά δεδομένα, προβλέπεται ότι η θερμοκρασία σε όλο τον πλανήτη ενδέχεται να αυξηθεί κατά 1,1 μέχρι 6,4°C κατά τη διάρκεια του αιώνα που διανύουμε, εάν οι αρμόδιοι φορείς δεν προβούν στην άμεση λήψη των κατάλληλων μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η  υπερθέρμανση του πλανήτη και οι κλιματικές αλλαγές που θα ακολουθήσουν, αναμένεται να επιδεινώσουν τις υφιστάμενες συνθήκες, δηλ. τις υψηλές θερμοκρασίες (καύσωνες) και την ξηρασία. Η άνοδος της θερμοκρασίας αναμένεται να αυξήσει τη συχνότητα των πυρκαγιών και να επιφέρει περαιτέρω μείωση στο διαθέσιμο νερό.
      β. Τα ακραία καιρικά φαινόμενα :Οι έντονες βροχοπτώσεις, οι καύσωνες, οι ξηρασίες, οι τυφώνες παρουσιάζουν έξαρση τα τελευταία χρόνια.
      γ. Τα προβλήματα στην ανθρώπινη υγεία:
     Η κλιματική αλλαγή καθιστά το κλίμα της Ευρώπης περισσότερο ζεστό και υγρό, γεγονός το οποίο θα επιφέρει επιδημίες και ασθένειες, που θα προκαλούνται από κουνούπια, άλλα έντομα και τρωκτικά. Η διάδοση ασθενειών όπως ο δάγκειος πυρετός, η εγκεφαλίτιδα, η ελονοσία ή ο κίτρινος πυρετός θα είναι, κατά συνέπεια, πιο εύκολη. Επιπλέον, η υπερθέρμανση του πλανήτη μπορεί να προκαλέσει την αύξηση μικροβίων και βακτηριδίων που δυνατόν να οδηγήσουν σε αύξηση των λοιμώξεων.

    Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, οι κίνδυνοι που εγκυμονούν οι κλιματικές αλλαγές για την υγεία, θα είναι σημαντικοί και θα ποικίλλουν ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή. Η περαιτέρω μόλυνση του αέρα θα αυξήσει την προδιάθεση για άσθμα, αναπνευστικές μολύνσεις και καρδιακά προβλήματα.

   Ενώ  το περιβάλλον επιβαρύνεται αφόρητα σε ραδιενέργεια, μείωση του στρώματος του όζοντος απειλεί τρομακτικά τον πλανήτη μας αφού  είναι δυνατόν να προκαλέσει σοβαρές συνέπειες στην ανθρώπινη υγεία, όπως εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος, καρκίνο του δέρματος και καταρράκτη ματιών. 

        δ. Η απώλεια της βιοποικιλότητας.
   Η βιοποικιλότητα είναι το σύνολο των ζωντανών οργανισμών, ειδών και οικοσυστημάτων που αποτελούν τη ζωή στη Γη, δηλαδή τα ζώα, τα πουλιά, τα ψάρια και τα φυτά (πανίδα και χλωρίδα). Πολλά είδη αναμένεται να εξαφανιστούν από τις περιοχές οι οποίες θα επηρεαστούν άμεσα από τις αλλαγές του κλίματος σ’ ολόκληρο τον πλανήτη.  Στο αντίκτυπο αυτό της κλιματικής αλλαγής στη βιοποικιλότητα, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει άμεσα ο ίδιος ο άνθρωπος, καθώς η πρόοδος και ο υπερπληθυσμός επιβάλλουν την επέκταση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων σε ολοένα και μεγαλύτερες εκτάσεις Γης. Τα ζώα που διέμεναν στα δάση αυτά είναι αναγκασμένα να αναζητήσουν φωλιά σε άλλο χώρο, που θα πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Για παράδειγμα στη Μεσόγειο θάλασσα, όπου η θερμοκρασία του νερού προβλέπεται να αυξηθεί, θα εισβάλουν νέα είδη ψαριών, τα οποία θα επηρεάσουν τη δραστηριότητα των επαγγελματιών στον τομέα της αλιείας.
      
           
           2. Ο Παναγιώτης Φάκλαρης και ο Βασίλης Σούρσος παρουσίασαν για το ίδιο θέμα την παρακάτω εργασία:

      
            

  
    3.  Η Μαλβίνα  Μαλτέζου, η Μαρία Παπούλια και  η Βασιλική Σωτηροπούλου δημιούργησαν την παρακάτω ταινία: 


   
    
   
     
       2η  ΟΜΑΔΑ 

     ΟΡΥΚΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ

   
 ΟΙ  ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΩΣΤΑΚΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ, ΜΑΝΤΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΑΠΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΑΙ ΡΟΥΣΣΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ  ΤΟ ΘΕΜΑ "ΟΡΥΚΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ" ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ  ΤΗΝ  ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΑΙΝΙΑ,  ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΔΕΙΧΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ :

     




         

     3η  ΟΜΑΔΑ 

     ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ

   
 ΟΙ  ΜΑΘΗΤΕΣ ΒΑΛΙΑ ΜΕΝΑΓΙΑ, ΠΡΟΥΝΤΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΙ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΕΤΡΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ  ΤΟ ΘΕΜΑ "ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ-ΕΛΛΑΔΑ" ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ  ΤΟ  ΠΑΡΑΚΑΤΩ  ΒΙΝΤΕΟ :



      4η  ΟΜΑΔΑ 

     ΕΡΗΜΟΠΟΙΗΣΗ

   
 ΟΙ  ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΟΚΚΙΝΟΠΟΥΛΟΥ ΠΕΝΥ, ΠΑΠΑΝΔΡΙΑΝΟΥ ΘΕΜΙΣ, ΝΑΣΣΗΣ ΣΩΤΗΡΗΣ, ΡΟΥΣΣΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΠΙΠΑΣ, ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΛΕΞΙΑ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ  ΤΟ ΘΕΜΑ "ΕΡΗΜΟΠΟΙΗΣΗ " ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ  ΤΟ  ΠΑΡΑΚΑΤΩ  ΒΙΝΤΕΟ :










      5η  ΟΜΑΔΑ 

     ΧΡΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΠΗΓΩΝ -ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ

   
 ΟΙ  ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΓΚΟΥΝΤΕΛΙΤΣΑ ΤΕΝΙΑ ΚΑΙ ΕΥΘΥΜΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΘΕΜΑ:












   


   
 Ο ΜΑΘΗΤΗΣ ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ:
















     6η  ΟΜΑΔΑ 

     ΠΩΣ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ
   
 ΟΙ  ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΥΛΩΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ, ΝΙΚΟΛΙΤΣΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΙ ΝΤΟΥΛΙΑΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΘΕΜΑ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ:














     7η  ΟΜΑΔΑ 

     ΜΕΙΩΣΤΕ ΤΑ ΤΡΟΧΟΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ
   
 ΟΙ  ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΠΙΜΠΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΚΟΖΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ , ΝΤΟΚΟΥ ΜΑΡΙΑ, ΒΛΑΝΤΟΥΣΗ ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΙ ΓΙΑΝΝΙΚΟΥ ΔΩΡΙΑΝΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΘΕΜΑ :


1.ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ
Με τον όρο «food miles» ή «τροφοχιλιόμετρα» εννοούμε την απόσταση που διένυσε η τροφή από το σημείο που παρήχθη μέχρι το κατάστημα από όπου την αγοράζουμε. Σήμερα η τροφή μας διανύει όλο και μεγαλύτερες αποστάσεις προτού την αγοράσουμε. Και καθώς αυξάνονται τα χιλιόμετρα αυτά, τα τροφοχιλιόμετρα, αυξάνεται και το περιβαλλοντικό κόστος. Για παράδειγμα για τη μεταφορά αγαθών με αεροπλάνο χρειάζεται μέχρι και 40 φορές η ποσότητα καυσίμου που χρειάζεται για να μεταφερθούν δια θαλάσσης. Η περιβαλλοντική οργάνωση Sustain, λέει ότι για κάθε θερμίδα καρότου που έχει έρθει αεροπορικώς από τη Νότιο Αφρική, χρησιμοποιούμε 66 θερμίδες καυσίμου. Ακόμα και οι τροφές που παράγονται στην Ελλάδα ταξιδεύουν εκατοντάδες χιλιόμετρα από τα αγροκτήματα όπου παράγονται για να έρθουν στην κεντρική αποθήκη και από εκεί να βρεθούν τελικά στα ράφια του σούπερ μάρκετ από όπου θα τις αγοράσουμε. Καθόλου περίεργο λοιπόν που η συμβολή των τροφοχιλιομέτρων στις κλιματικές αλλαγές είναι σημαντική.
Άλλα προβλήματα που συνδέονται με τη μεταφορά της τροφής σε μεγάλες αποστάσεις είναι: απώλεια γεύσης και θρεπτικής αξίας, χρήση χημικών για τη συντήρησή της, και ρύπανση από τα επίγεια και αεροπορικά μεταφορικά μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για τη μεταφορά της.
Κι όμως οι μαθητές μπορεί να μην έχουν σκεφτεί ιδιαίτερα τις αποστάσεις που «έχουν διανύσει» οι τροφές που τρώνε. Αποστάσεις που συχνά υπερβαίνουν συνολικά τις μερικές εκατοντάδες ή και μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα. Για παράδειγμα ένα δείπνο από αρνάκι Νέας Ζηλανδίας, φασόλια από την Κένυα και καρότα από τη Νότιο Αφρική θα έφτανε συνολικά τα 27.700 χλμ. σε food miles!
Έχουμε επίσης συνηθίσει να αγοράζουμε οποιοδήποτε είδος τροφής, όποτε το θελήσουμε. Χάρη στις αεροπορικές μεταφορές οι τροφές που είναι εκτός εποχής στην Ελλάδα μπορούν να εισαχθούν από μακρινές χώρες. Για παράδειγμα μέχρι πρόσφατα οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούσαν να αγοράσουν φράουλες την άνοιξη, ενώ τώρα μπορούμε να τις αγοράσουμε όλο τον χρόνο από χώρες όπως το Ισραήλ και η Ισπανία.
Φυσικά κάποιες τροφές που θεωρούμε βασικές για τη διατροφή μας όπως οι μπανάνες ή τα πορτοκάλια δεν μπορούν να καλλιεργηθούν σε όλες τις χώρες γιατί δεν είναι κατάλληλο το κλίμα. Αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις μπορούμε να βρούμε εναλλακτικές λύσεις για τις τροφές που διανύουν μεγάλες αποστάσεις για να φτάσουν στα χέρια μας επιλέγοντας τοπικά προϊόντα και τρώγοντας «κάθε πράγμα στον καιρό του» .


2.ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Οι μαθητές έκαναν  μια έρευνα στο super market που αγοράζουν τα ψώνια με τους γονείς τους και έφτιαξαν ένα κατάλογο με φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια και  γαλακτοκομικά που αγόρασαν για μια εβδομάδα. Ο κατάλογος τους περιλάμβανε μια σημείωση για την χώρα προέλευσης κάθε είδους.
Χρησιμοποίησαν τον πίνακα αποστάσεων(Μειώστε τα χιλιόμετρα της ζωής σας) για να βρουν από πόσο μακριά έχει ταξιδέψει κάθε είδος τροφής. Αν βρήκαν τροφές από μια χώρα που δεν αναγράφεται στον πίνακα , υπολόγισαν  την απόσταση από την Ελλάδα χρησιμοποιώντας τον άτλαντα.

Ο πίνακας που έφτιαξαν ήταν όπως ο παρακάτω και τον παρουσίασαν στους συμμαθητές τους:

Όνομα τροφής
Χώρα προέλευσης
Απόσταση που διανύθηκε (χλμ)
Μήλο
Χιλή
12.600



3.ΣΚΟΠΟΣ
Ø  Να βοηθήσει τους μαθητές μα καταλάβουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της μεταφοράς τροφής από μακρινές αποστάσεις.

4. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μειώστε τα χιλιόμετρα της τροφής σας
Ø  Προσπαθήστε να εξασφαλίσετε ότι τα τρόφιμα που αγοράζουν οι οικογένειες έρχονται από κοντινές αποστάσεις. (Είναι πιο πιθανό να βρείτε τοπικά προϊόντα σε μικρότερα μαγαζιά). Αγοράστε εφόσον μπορείτε λαχανικά και φρούτα από λαϊκές αγορές. Εκεί τα προϊόντα είναι πάντα ελληνικά και συνήθως προέρχονται από κοντινές περιοχές. Αγοράστε λαχανικά και φρούτα της εποχής. Μπορείτε να βρείτε ποια είναι τα λαχανικά και τα φρούτα κάθε εποχής στο www.bigbarn.co.uk/food/inseason/
Ø  Καλλιεργήστε τα δικά σας: έτσι θα τρώτε την πιο φρέσκια και πιο τοπική παραγωγή! Αν δεν έχετε δικό σας κήπο αλλά θα θέλατε να καλλιεργήσετε τα δικά σας προϊόντα μπορείτε να ξεκινήσετε έναν μικρό κήπο για όλη την γειτονιά σε κάποια γωνιά της αυλής του σχολείου ή να δοκιμάσετε να καλλιεργήσετε κάποια λαχανικά σε μεγάλες γλάστρες στο μπαλκόνι σας.


ΤΕΛΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ 28/5/2019





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΒΙΝΤΕΟ

1 Ο Βίντεο :  Το ρολόι της καταστροφής 2 Ο  Βίντεο :  Ο εφιάλτης της ξηρασίας 3 Ο  Βίντεο :  Νερό και κλιματολογικές...